باد نیتروژن

باد نیتروژن

باد نیتروژن

باد نیتروژن در لاستیک چیست؟ باد نیتروژن در لاستیک خودرو چه کاری انجام میدهد؟ چه وسایل نقلیه ای میتوانند از باد نیتروژن برای لاستیکها استفاده کنند؟ آیا باد نیتروژن میتواند باعث بالا رفتن عمر لاستیک گردد؟ آیا میتوان باد نیتروژن را به هر لاستیکی زد؟ باد نیتروژن واقعی چگونه عمل میکند؟ باد معمولی برای لاستیک بهتر است یا باد نیتروژن ؟ 

 

مدتی است که تب استفاده از نیتروژن به جای باد معمول در لاستیک برای جامعه ماشین سوارها، بالا گرفته و شاهد اظهارنظرهای متفاوتی راجع به آن هستیم.

 

1. عمده ترین کاربرد استفاده از نیتروژن در وسایل نقلیه، مربوط به: خودروهای نظامی و سنگین، هواپیماهای تجاری، خودروهای مسابقه و شاتل های فضایی است.

 

2. هوای معمولی دارای 21% اکسیژن، 78% نیتروژن و 1% گازهایی هم چون ازن، آرگون و مقداری رطوبت به واسطه وجود اکسیژن است. بنابراین، حذف اکسیژن موجب حذف رطوبت خواهد شد که موجب کاهش اثر خورندگی است. هم چنین به دلیل کاهش میزان حمله با سیم های فولادی لاستیک، افزایش عمر لاستیک ها محتمل می باشد.

 

3. نیتروژن در فرآیند احتراق شرکت نمی کند. پس از نظر ایمنی (با کاربردهای خاصی که در بالا اشاره شد) ارجح است.

 

4. ملکول های نیتروژن، نسبت به اکسیژن بزرگتر هستند. خطر فرار ملکول های بزرگتر از تایر و کاهش فشار باد لاستیک، کمتر است. بر اساس تجارب و مطالعات، سرعت کاهش فشار نیتروژن نیز سه برابر کمتر از هوای معمولی است.

 

5. نیتروژن سبکتر است البته استفاده از آن، موجب کاهشی در حدود 4% از وزن هوای پرشده در تایر یا کمتر از 4 اونس (112 گرم) در اغلب تایرها می شود. این سبکی می تواند بر روی مصرف سوخت، موثر باشد. هرچند باید توجه کرد این کاهش وزن، با انتخاب رینگ و لاستیک مناسب، قابل جبران و چه بسا چشمگیرتر است.

 

6. نیتروژن، گرما را زودتر از دست می دهد. در واقع می توان نتیجه گرفت که ترکیدگی لاستیک بر اثر افزایش دما یا انبساط  گاز درون لاستیک، کمتر اتفاق خواهد افتاد که باز هم ایمن تر است، به خصوص برای خودروهای مسابقه یا خودروهایی با کاربرد در شرایط طولانی و سخت.

 

7. میزان تغییرات فشار با دما نیز در نیتروژن کمتر است چرا که هوای معمولی دارای اکسیژن و رطوبت است که به خصوص میزان فشار رطوبت آن (حتی با مقدار ناچیزش) بیشتر با دما تغییر می کند.

 

می توان چنین نتیجه گرفت که کاهش مصرف سوخت، ایمنی بیشتر، سهولت استفاده از خودرو (به دلیل عدم نیاز به تکرار میزان باد لاستیک)، هم چنین دوام لاستیک خودرو از جمله مهم ترین مزایای استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک است در حالی که مسائلی همچون بهبود فرمان پذیری، افزایش چسبندگی و نرمی بیشتر لاستیک (در کوتاه مدت - به دلیل عدم واکنش احتمالی با سیم های فولادی لاستیک) را نمی توان احراز نمود. از طرف دیگر، قیمت بالاتر گاز نیتروژن (حداقل 10 برابر در کشور ما و بیشتر در خارج از کشور)، مساله ای است که باید مورد توجه قرار داد. ضمن این که اطمینان از صحت گاز نیتروژن تزریق شده و نحوه تزریق آن (مکش کامل باد لاستیک و بعد، تزریق نیتروژن واقعی به آن) مسائل مهمی است که پس از انجام موارد دیگری برای کاهش مصرف سوخت و کارآیی خودرو همچون انتخاب رینگ و لاستیک مناسب باید در نظر گرفته شود.

 

استفاده از نيتروژن به جاي اكسيژن در لاستيك ميتونه عمر لاستيك رو 30٪ بالا تر و مصرف بنزين رو كمتر كنه همچنين به دليل كمتر شدن وزن لاستيك شتاب و سرعت ماشين هم بهتر ميشه

استفاده از اين گاز خشك علاوه بر راحتي و نرمي بيشتر اين امكان رو به شما ميدهد كه در طول سال فشار ثابتي رو در چرخهاي ماشين خود داشته باشید و لاستيكهاي ماشين شما هميشه سرد باشند به همين دليل امنيت لاستيك بيشتر خواهد بود.

مولكولهاي نيتروژن از اكسيژن بزرگترند ,بنابراين راحتتر از هوا مي توانند در لا‌ستيك حركت كنند و جريان يابند , ضمن اينكه در برابر گرما از هوا مقاومترند .

نيتروژن همچنين از اكسيده شدن لا‌ستيك و تخريب آن جلوگيري كرده و عملكرد خودرو را بهبود مي بخشد .

از اين گاز براي باد كردن چرخهاي هواپيما و ماشينهاي مسابقه اي استفاده ميشود.

 

نتيجه گيري کلي اين است که با استفاده از اين گاز :

1 - افزايش فوق العاده عمر لاستيک:

به دليل سرد بودن هميشگي لاستيک با اين گاز، عمر لاستيک تا 40% افزايش مي يابد.

 

2 - نرم شدن کمکهاي ماشين:

به دليل نرم شدن لاستيک هميشه جلوبندي سالم مي ماند و باعث استهلاک کم کمکها و سالم ماندن اتاق مي گردد و تا 70% چرخها بالانس مي شوند.

 

3 - تنظيم باد هميشگي لاستيکها:

مولکولهاي نيتروژن درشت تر از هوا مي باشند. گاز نيتروژن هيچ وقت به هواي گرم و سرد تاثير ندارد و هميشه ثابت است.

 

4 - کاهش مصرف سوخت:

چون اصطکاک لاستيک با زمين به دليل گاز نيتروژن کم مي شود، کاهش مصرف ار 10% تا 15% را به دنبال دارد.

 

5 - ترمزگيري عالي در سرعت هاي بالا و شديد:

به دليل نرمي بيش از حد اين لاستيکها با باد نيتروژن ترمزگيري اتومبيل تا 30% افزايش مي يابد.

 

6 - مخصوص رينگهاي اسپرت:

تمامي کوبيدن و خشکي اين نوع رينگها 100% برطرف میشود.

www.deltagps.ir


مطالب مرتبط...

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...